• sx01
  • sx02
  • sx03
  • sx05
  • sx06
  • sx07
  • sx08
  • sx09

Σχέδιο

Γραμμικό και ελεύθερο Σχέδιο.

Τα μαθήματα Γραμμικού και ελεύθερου Σχεδίου απευθύνονται στους μαθητές γενικών και επαγγελματικών λυκείων και έχουν στόχο να  προετοιμάσουν τους υποψήφιους για την εισαγωγή τους στα τμήματα  αρχιτεκτονικών και καλλιτεχνικών σπουδών.

Τα δυο αυτά  ειδικά μαθήματα  έχουν  ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς με τον αυξημένο συντελεστή τους παίζουν καθοριστικό ρόλο προκειμένου στην εισαγωγή των υποψηφίων στις αντίστοιχες σχολές.

Διεξάγονται  στον εξοπλισμένο  χώρο του εργαστηρίου, είναι εξάωρα  ή τρίωρα ανάλογα με το χρόνο που διαθέτει ο μαθητής μέχρι τις τελικές εξετάσεις.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, σε τακτά χρονικά διαστήματα, πραγματοποιούνται εξάωρα διαγωνίσματα προσομοίωσης εξετάσεων.

Η διδασκαλία πραγματοποιείται από πτυχιούχους ανώτερων σχολών, που μαζί με την πολύχρονη εκπαιδευτική  εμπειρία τους, την ευελιξία στο πρόγραμμα συμμετοχής, την αντιμετώπιση κάθε μαθητή σύμφωνα με την προσωπική του εξέλιξη, έχει κάθε χρόνο τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Τα υλικά και όργανα που απαιτούνται  για την παρακολούθηση των μαθημάτων υπάρχει η δυνατότητα να τα προμηθευτεί ο υποψήφιος από  το κατάστημα Ώρα Τέχνης.

Τα μαθήματα πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο 10:00 - 16:00 από Σεπτέμβριο μέχρι και Ιούνιο.
Καλοκαιρινά εντατικά  (Εκτός σαβ/κου) τρίωρα μαθήματα πραγματοποιούνται τον μήνα Ιούλιο.

Το μηνιαίο κόστος για ένα εξάωρο την εβδομάδα κυμαίνεται στα 170,00 ευρώ ενώ για ένα τρίωρο την εβδομάδα, στα 90,00 ευρώ.
Το μηνιαίο κόστος των εντατικών μαθημάτων του Ιουλίου (4 τρίωρα μαθήματα την εβδομάδα) είναι στα 290,00 ευρώ.

Γραμμικό σχέδιο

Το Σχέδιο έχει βασικό σκοπό να απεικονίσει αντικείμενα που υπάρχουν στο περιβάλλον μας ή αντικείμενα που πρόκειται να υπάρξουν.

Όταν αυτό γίνεται με τη χρήση σχεδιαστικών οργάνων, χαρακτηρίζεται ως Γραμμικό Σχέδιο. Η σχεδίαση γίνεται πάνω σε λευκό γυαλιστερό χαρτί, με μολύβι και με πενάκι σινικής μελάνης. Αποτελεί μια απαιτητική διαδικασία και  χρησιμοποιείται για τη δημιουργία εικόνων με εικαστικό ή τεχνικό χαρακτήρα. Δηλαδή απεικονίζονται θέματα διακοσμητικά ή αρχιτεκτονικά.

Το γραμμικό σχέδιο συνδυάζει  τον εικαστικό και τον πληροφοριακό χαρακτήρα, γι' αυτό και απαιτεί από εκείνον που το δημιουργεί τεχνικές γνώσεις αλλά  και ευαισθησία στη γραφή.

Υλικά και όργανα:
Πινακίδα σχεδίασης διαστάσεων 50εκ. επί 70εκ.
Ταυ με πατούρα και διαφανές άκρες διαστάσεων 70εκ.
Κανόνας - υποδεκάμετρο 30 εκ., χωρίς υποδιαιρέσεις μισού χιλιοστού
Κανόνας - υποδεκάμετρο 10 εκ. μαλακός
Τρίγωνο διάφανο  (30 και 60 μοιρών) μήκους 30 εκ., με πατούρα
Τρίγωνο διάφανο (45 μοιρών) μήκους 30 εκ. με πατούρα
Μοιρογνωμόνιο απλό
Καμπυλόγραμμο ελαστικό
Διαβήτης με κοχλία και προέκταση
Δαχτυλίδι διαβήτη για δυνατότητας προσαρμογής πενακίου
Πόμπα με προσαρμοσμένο δαχτυλίδι για μικρούς κύκλους
Πενάκια 0.2, 0.4, 0.6, 0.8
Αμπούλες μελάνης.
Μηχανικό μολύβι για χονδρή μύτη
Μύτες 2Η
Γόμα μαλακή για μολύβι
Ξύστρα απλή
Καμπάνα - ξύστρα για μηχανικό μολύβι
Μολύβι γόμα με σκουπάκι
Ξύλινο Σκουπάκι
Γόμα για μελάνι
Ασπίδα για σβήσιμο
Χαρτιά shoeller γυαλιστερά 50 εκ. επί 70 εκ.
Υγρά πανάκια
Θήκη σχεδίων με χερούλι για χαρτιά 50 εκ. επί 70 εκ

Θέματα εξετάσεων γραμμικού σχεδίου
(Γενικών Λυκείων)

Θέματα εξετάσεων γραμμικού σχεδίου
(ΕΠΑΛ)

Ελεύθερο σχέδιο

Το ελεύθερο αποτελεί σχέδιο που γίνεται με ελεύθερο χέρι αποτυπώνοντας πραγματικά αντικείμενα καθημερινής χρήσης, σε λευκό ματ χαρτί υπό σωστές αναλογικές διαστάσεις και κλίμακα, με την χρήση βελόνας,  μολυβιών και μιας ειδικής γόμας κάρβουνου.

Αποτελείται από δυο βασικά στάδια, το πρώτο αφορά το στήσιμο της σύνθεσης μας στο χαρτί και το δεύτερο την αποτύπωση της διαφορετικής τονικότητας (φως - σκιά) με τη βοήθεια γραμμοσκιάς.

Η σχεδίαση είναι μια δημιουργική δραστηριότητα και η γνώση και κατάκτησή της χρειάζεται προσπάθεια, πειθαρχία, επιμονή, υπομονή και αγάπη.

Υλικά και όργανα:
4 κλιπς (πιαστράκια)
Γόμα κάρβουνου
2 Βελόνες (ακτίνες ποδηλάτου) 4
Χαρτιά ελευθέρου shoeller ματ διαστάσεων 50 επί 70
Μολύβια 2Β, 3Β, 4Β,
Απλή ξύστρα
Πινακίδα hardboard διαστάσεων 50 εκ. επί 70 εκ.
Θήκη σχεδίων διαστάσεων τουλάχιστον 50 εκ. επί 70 εκ.

Θέματα εξετάσεων ελεύθερου σχεδίου
(Γενικών Λυκείων)

Θέματα εξετάσεων ελεύθερου σχεδίου
(ΕΠΑΛ)

Χρήσιμοι σύνδεσμοι

 

Βάσεις σχολών

https://www.minedu.gov.gr/exetaseis-2/baseis-an

 

Συχνές ερωτήσεις - απαντήσεις

1. Ποιες σχολές απαιτούν εξέταση στο Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο;
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής του Διεθνούς Πανεπιστημίου

2. Πως εξετάζονται τα μαθήματα στις Πανελλήνιες εξετάσεις;
Οι εξετάσεις του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου, γίνονται μετά το πέρας των πανελλαδικών εξετάσεων και η διάρκεια τους για κάθε ένα είναι 6 ώρες. Ζητούμενο των εξετάσεων, πέραν των απαραίτητων γνώσεων, είναι η «ταχύτητα» και η «ευχέρεια» σχεδίασης που αποκτάται μέσω της εξάσκησης, καθώς οι υποψήφιοι οφείλουν να μπορούν να δημιουργήσουν σύνθετα σχέδια.

3. Πόσα μόρια δίνουν τα σχέδια στις Πανελλήνιες εξετάσεις;
Ο υποψήφιος συγκεντρώνει έως και 4.000 μόρια από τα σχέδια (2.000 από το Ελεύθερο και 2.000 από το Γραμμικό) και η βάση διαμορφώνετε ως συνάρτηση του μέσου όρου επιδόσεων των εξεταζόμενων και του συντελεστή βαρύτητας που ορίζουν τα ίδια τα Πανεπιστήμια σύμφωνα με την νομοθεσία.
Επισημαίνεται πως ο υποψήφιος οφείλει να υπερβεί την ελάχιστη βάση εισαγωγής που ορίζει η κάθε σχολή και στα δύο μαθήματα, ειδάλλως ενδεχομένως να αποκλείεται γενικώς από την εισαγωγή στις σχολές που απαιτούν σχέδιο ακόμη και αν καλύπτονται τα απαραίτητα μόρια από τα υπόλοιπα μαθήματα.

4. Πρέπει να έχει ο υποψήφιος συγκεκριμένες δεξιότητες;
Το Ελεύθερο και το Γραμμικό σχέδιο διδάσκονται και οι δεξιότητες των μαθητών αναπτύσσονται μέσα από την εξάσκηση. Συμπερασματικά, η «σχεδιαστική ευχέρεια» που μπορεί να διαθέτει κάποιος μαθητής αποτελεί μια καλή αρχική βάση, εμπειρικά όμως οι μεγαλύτερες βαθμολογίες επιτυγχάνονται από τους μαθητές που εργάσθηκαν με σύστημα, υπομονή και επιμονή.

5. Πόσα έτη προετοιμασίας απαιτούνται για τις Πανελλήνιες εξετάσεις;
Η πιο συνηθισμένη επιλογή για την προετοιμασία των μαθητών είναι η διετής εξάσκηση από την Β λυκείου. Μπορεί βέβαια να ξεκινήσει κανείς από την Α λυκείου παρακολουθώντας μειωμένο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, για να έχει ομαλότερη προσαρμογή στις απαιτήσεις των μαθημάτων. Παραταύτα ακόμα και αν κάποιος αποφασίσει πως τον ενδιαφέρει το σχέδιο στη Γ’ Λυκείου μπορεί να οδηγηθεί σε ιδιαίτερα επιτυχή αποτελέσματα, εφόσον τα μαθήματα γίνουν πιο εντατικά και βεβαίως η προσήλωση και η προσπάθεια του ιδίου είναι η κατάλληλη.
Πόσος χρόνος απαιτείται εβδομαδιαία;
Απαιτούνται από 3 ώρες την εβδομάδα στην Α λυκείου, εναλλάξ το κάθε μάθημα.
 6 ώρες την εβδομάδα στην Β λυκείου, μοιρασμένες στα δυο μαθήματα.
9 ώρες στη Γ λυκείου, μοιρασμένες ανάλογα με τις ανάγκες και την πρόοδο του μαθητή στο εκάστοτε μάθημα.

6. Τι εξοπλισμός απαιτείται;
Απαιτείται συγκεκριμένος εξοπλισμός (κυρίως για το Γραμμικό Σχέδιο), ο ακριβής προσδιορισμός του οποίου παραδίδεται σε λίστα στους μαθητές κατά την εγγραφή τους. Για διευκόλυνση των μαθητών και των γονέων τους, η σχολή έχει τη δυνατότητα να παρέχει η ίδια στους μαθητές της τον εξοπλισμό.

7. Έχει επιτυχίες η σχολή;
Στην ιστορία της Ώρας Τέχνης, οι σπουδαστές μας έχουν σημειώσει 100% επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις. Συγκεντρώνοντας υψηλότατες βαθμολογίες εισήχθησαν στα Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, καθώς και στα υπόλοιπα τμήματα καλλιτεχνικών σπουδών.

8. Ποια είναι τα ζητούμενα στις εξετάσεις;
Στο Γραμμικό Σχέδιο η εξέταση συνίσταται στα εξής:
Οι μαθητές εξετάζονται στη σχεδίαση κατόψεων, όψεων, τομών, αντικειμένων απλών γεωμετρικών μορφών κ.τ.λ., χρησιμοποιώντας τα προβλεπόμενα όργανα, μέσα, υλικά και ακολουθώντας τις ισχύουσες συμβάσεις.
Τους δίνεται ένα αντικείμενο σχεδίασης με απλή γεωμετρική μορφή (π.χ. απλό αντικείμενο, κτήριο, αρχιτεκτονικό μέλος, έπιπλο, κ.τ.λ.), δίνεται σε αντίγραφο με τη μορφή σκαριφήματος ή σχεδίου με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (διαστάσεις, ενδείξεις, τίτλους, παρατηρήσεις κ.τ.λ.),  με τη μορφή ορθών προβολών (όψεις, κατόψεις, τομές) αξονομετρικού ή συνδυασμών τους.

Τα κριτήρια για τη βαθμολόγηση του Γραμμικού Σχεδίου είναι τα εξής:
i. Η ορθότητα απεικόνισης (π.χ. τεμνόμενα, προβαλλόμενα στοιχεία, ορθή μεταφορά κλίμακας, κ.τ.λ.), που αξιολογείται με 30 μονάδες.
ii. Η ποιότητα σχεδίασης (π.χ. πάχος γραμμών, ακρίβεια, καθαρότητα σημείων τομής, συναρμογές, κ.τ.λ.), που αξιολογείται με 20 μονάδες.
iii. Η πληρότητα σχεδίασης, που αξιολογείται με 15 μονάδες.
iv. Η γραμματογραφία και άλλες ενδείξεις (π.χ. διαγράμμιση, προσανατολισμός, άλλοι συμβολισμοί), που αξιολογείται με 15 μονάδες.
v. Η οργάνωση θέματος στο χαρτί σχεδίασης, που αξιολογείται με 10 μονάδες.
vi. Γενική εικόνα μονάδες 10.

Στο Ελεύθερο Σχέδιο η εξέταση συνίσταται στα εξής:
       Απαιτείται η γραφική αναπαράσταση ενός φυσικού αντικειμένου, το οποίο τοποθετείται σε ορατό σημείο εντός του χώρου εξέτασης. Οι μαθητές σχεδιάζουν με μαύρο  μολύβι, με ελεύθερο τρόπο και σε συνθήκες διάχυτου φωτισμού το αντικείμενο. Πρέπει να διακρίνουν στο θέμα τους τις αναλογίες των αντικειμένων και τις αναλογίες σε σχέση με το όλο και να τις παραστήσουν στο χαρτί τους, αρμονικά μέσα στη σχεδιαστική επιφάνεια. Να αποδώσουν επίσης απλοποιημένα με λίγους τόνους τις φωτεινές και σκοτεινές επιφάνειες στους όγκους που συνθέτουν το θέμα.

Η βαθμολόγηση του Ελεύθερου Σχεδίου γίνεται με κριτήρια:
α) Την οργάνωση της σχεδιαστικής επιφάνειας, δηλαδή την τοποθέτηση του θέματος.
β) Τη σχεδιαστική ακρίβεια των αναλογιών.
γ) Τις τονικές διαβαθμίσεις.
δ) Τη γενική εικόνα.

9. Πως θα προκύπτει η βάση εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ;
Η ελάχιστη  βάση εισαγωγής  θα ορίζεται από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα, που είναι από  80%  έως   100% και έως 120% όταν υπάρχουν ειδικά μαθήματα, επί του Μέσου όρου επίδοσης των υποψηφίων. Για παράδειγμα εάν η μέση επίδοση των μαθητών σε ένα Επιστημονικό Πεδίο είναι ο βαθμός 12 τότε η ακριβής βάση εισαγωγής θα εξαρτάται από το συντελεστή που έχει θέση το τμήμα . Εάν έχει θέση συντελεστή 100%, τότε η βάση θα είναι 12 , εάν έχει θέση συντελεστή 80% τότε η βάση θα είναι 9,6, εάν έχει θέσει συντελεστή 110% ο βάση θα είναι 13,20.

Οι συντελεστές βαρύτητας που αποδίδονται στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, καθορίζονται (μέχρι 31 Μαίου)  με απόφαση της συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι., η οποία εκδίδεται έπειτα από πρόταση κάθε σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης και αφορά στην εισαγωγή στην οικεία σχολή, το τμήμα ή την εισαγωγική κατεύθυνση.
Ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.
Στις περιπτώσεις των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες, ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%.
Στις περιπτώσεις των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, στις οποίες εξετάζονται δύο (2) ειδικά μαθήματα το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%.
Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Εάν για οποιονδήποτε λόγο, κάποιο ίδρυμα εισαγωγής δεν καθορίζει τους ανωτέρω συντελεστές βαρύτητας, αυτοί καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.